Hjem Inspiration 5 metoder til at få nye kunder som fotograf

5 metoder til at få nye kunder som fotograf

0
Få nye kunder som fotograf

Fotograf-faget er svært at få fodfæste i. På grund af den bedre og bedre teknologi i både mobiltelefoner og almindelige kameraer, er det mere tilgængeligt end nogensinde, for “menigmand” at få tilforladelige billeder af deres produkter, børn eller hvad der nu skal fotograferes.

Samtidig vælger flere og flere at tage fotografiet op som erhverv, og det gør det super svært at leve som professionel fotograf.

Hvordan får man så kunder, når markedet er så presset? Her er et par helt basale tips, du kan drage nytte af i jagten på nye kunder. Hvis du udnytter alle muligheder, vil der på sigt komme nye forespørgsler på din service.

Vær synlig på nettet – Hav en hjemmeside

Som noget af det allerførste, er det afgørende, at du får en hjemmeside, hvor du kan fremvise dine ting. Gør noget ekstra ud det og få hjælp, hvis du ikke selv har helt styr på det.

Få nogen til at korrekturlæse, og tag mod konstruktive råd, hvis nogen har noget på hjerte.

Hjemmesiden skal først og fremmest vise dit arbejde. Vis kun dine bedste billeder. En klog mand på Medieskolerne sagde engang til mig, “Dit portfolio er ikke bedre end det ringeste billede…”, og den sætning har rumsteret i mit hoved siden – det er fuldstændig rigtigt. Så hold det godt og to the point.

Sørg også for at fortælle hvem du er som person. Fotografiet er et “intimt erhverv”, hvor folk gerne vil vide lidt om manden (eller kvinden) bag kameraet, så sørg for at forklare på
en ærlig og professionel måde, hvad du er for en type.

Få som minimum lavet basal SEO på din hjemmeside

Når hjemmesiden er i stand og kørt op, er der sandsynligvis ingen der kan finde dig på Google og andre søgemaskiner. Derfor skal du lægge en langsigtet strategi for, hvordan du vil få besøgende (og potentielt nye kunder) via søgemaskiner, samt hvilke søgeord der er relevante for dig at få hits på.

Hvis du intet ved om SEO, så tag fat på en professionel konsulent på området eller læs dig til de basale ting på nettet. Der ligger masser af “starthjælp” og artikler om søgemaskineoptimering på både youtube og blogs.

Måske skal du ikke satse på de helt store søgeord som f.eks “fotograf” eller “erhvervsfotograf” fra starten, men i stedet fokusere på mere nicheprægede søgeord med mindre volumen. F.eks. “Fotograf til daginstitutioner”, “fotograf med søndagsåbent” eller lignende.

Annoncér for din forretning hvor det giver mening – Google, Facebook, LinkedIn?

Søgemaskineoptimering kræver en god indsats og en rum tid før det har ordentlig effekt.

Sideløbende med din SEO-indsats kan det være vigtigt, at du bruger penge på markedsføring i søgemaskiner og sociale medier, for at komme op i toppen.

Der er forskel på effekten af din online markedsføring på de forskellige medier ift. hvilke slags kunder, du henvender dig til. Vil du sælge dine ydelser til privatkunder eller til erhverv?

For mit vedkommende har det været givtigt (og relativt dyrt) at annoncere på LinkedIn som erhvervsfotograf, hvorimod det har været billigere og mere effektivt at fange privatkunderne på Facebook.

Det er en svær nød at knække, og det kan koste en god håndfuld basseører, før du har fået en fornemmelse af, hvad der giver dig det største return.

Mange bureauer kan hjælpe dig med online markedsføring, så dine udgifter til ads bliver minimeret. Det er selvfølgelig heller ikke gratis at få hjælp til, men i det lange løb er pengene godt givet ud.

Aktivér dit netværk

Mund-til-mund og anbefalinger virker bedre end noget andet, så dit netværk er måske dit stærkeste våben.

Når en bekendt anbefaler dig, er det bakket op af øjeblikkelig tillid, og dét sælger. Derfor skal du aktivere dit netværk hvor du kan, og gøre din omgangskreds opmærksom på, at du er (selvstændig) fotograf.

Brug LinkedIn aktivt (og eventuelt Facebook i professionelt øjemed), snak med dine samarbejdspartnere, gør nuværende kunder opmærksomme på hele dit skill-set – og bliv ved! Det er svært, men selv en lille indsats er bedre end ingen.

Konkurrencer

Udlod fotosessions i konkurrencer på sociale medier, f.eks. Facebook.
Det har potentiale til at give massiv eksponering, og som fotograf er udgiften næsten minimeret til din tid.

Konkurrencer er en enormt god mulighed, for at få flere følgere og dermed mulighed, for at nå ud til flere kunder, der vil købe din vare. Selv om jeg sjældent har oplevet her-og-nu salg på konkurrencer, vil du på lang sigt, uundgåeligt få noget ud af den ekstra eksponering, du får.

Lad være med at kør for hårdt på med konkurrencerne. Det kan give et indtryk af, at kunderne kan få dine services gratis, hvis bare de venter. Desuden kan det klinge lidt billigt, hvis du ofte udlodder din tid uden beregning. Vær i øvrigt opmærksom på gevinstafgiften, der skal betales til SKAT ved gevinster med en værdi over 750 kroner.

Nye kunder findes overalt

Dette var et par ganske lavpraktiske ting, som du kan tage med i dine overvejelser omkring markedsføring af din fotografbiks.

Der er selvfølgelig mange flere muligheder for dig, og markedsføring er en videnskab i sig selv. Det vigtigste er at du gør en indsats, og hver dag sørger for at gøre opmærksom på dig og din forretning.

Når du har snøren ude, bider fisken. Måske ikke i dag, måske ikke i morgen – Men den bider.

SKRIV EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here