Hjem Billedbehandling RANT: Digital efterbehandling er en uadskillelig del af moderne fotografi

RANT: Digital efterbehandling er en uadskillelig del af moderne fotografi

2
Digital efterbehandling

Det er en anelse hånligt, når det konservative analogsegment, eller på anden måde “fornemme kulturfeinschmeckere”, hårdnakket påstår, at “rigtigt” fotografi ikke må efterbehandles eller photoshoppes.

“Det skal fotograferes rigtigt i kameraet”, postuleres der, og der sættes lighedstegn mellem kvalitet og uredigerede billeder.

At skulle forsvare sit arbejde overfor mennesker, der ikke helt forstår sig på moderne fotografi, kan blive lidt anstrengende i længden, så denne er til dig.

Kommercielt fotografi efterbehandles

I mit arbejde som fotograf kan jeg ikke understrege nok, hvor vigtig en rolle Photoshop og almindelig efterbehandling spiller.
Det er en udadskillelig del af moderne fotografi, og som udgangspunkt er der ikke et kommercielt marked (i så fald er det ekstremt småt) for billeder, der ikke er efterbehandles i billedbehandlingsprogrammer.

Som kunde vil man have materiale der er æstetisk tiltalende, og det kan ikke altid fanges i kameraet. Uanset hvor dygtig man er til lyslægning og poserering af sin(e) model(ler), vil der altid være potentiale for forbedringer i et billede.

Der blev også efterbehandlet i “gamle dage”

Selv i gamle dage, hvor man kun havde film, blev der redigeret i billederne. Filmen blev fremkaldt, og uhensigtsmæssigheder blev fjernet. Der blev lysnet og mørknet i billederne (“dodge and burn” er et begreb fra dengang), og i visse tilfælde blev der direkte manipuleret med indholdet.

Det har altid været en del af håndværket, at redigere, efterbehandle og/eller manipulere med billederne, for at fremme budskabet.

Du kan ikke tage et uredigeret billede

Det er praktisk ganske umuligt med moderne kameraer at tage et uredigeret billede.

Med mindre man fotograferer i RAW format, og gemmer sit foto uden justeringer (hvilket vil være grænsende til åndssvagt), får man ikke et uredigeret billede.

Kameraet gemmer altid JPGs med visse ændringer i farver, kontraster og skarphed. Det kan f.eks. ikke tage et sort/hvid billede. Disse ting er consumervenlige features, der bliver processeret i kameraets software og gemt på hukommelseskortet.

“Ingen efterbehandling” er ikke et kvalitetsstempel

Når man ikke efterbehandler billederne, og bruger billederne direkte fra hukommelseskortet, fralægger man sit kreative ansvar og lader det være op til kameraet. Lige som på AUTO-indstillingen, bliver de vigtige beslutninger taget i kameraets software.

Der kan på ingen rimelig måde argumenteres for, at det er positivt, at kameraet tager beslutningerne for ens fotografiske håndværk.

Tordags-rant er vores indlægsserie, hvor der ikke lægges fingre i mellem. Læs flere i vores rant-kategori.

2 KOMMENTARER

  1. […] Digital efterbehandling er en lige så stor del af moderne fotografi som den praktiske udførelse af et foto. Når vi skyder i RAW (for det gør vi da, ikke?), har vi mulighed for at trække rigtig mange detaljer ud af vores fotos og tilføje dybde og skarphed. Rigtig meget af magien ved et foto sker i efterbehandlingen. Vi taler ikke om fotomanipulation, men blot efterbehandling af farver, kontrast, skarphed og lignende generelle forbedringer. […]

SKRIV EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here