Hjem Begynder Stor guide: Brændvidder og deres formål – Sådan vælger du objektiv

Stor guide: Brændvidder og deres formål – Sådan vælger du objektiv

Vi tager et kig på de forskellige brændvidders styrker og primære formål. Sådan vælger du den rette brændvidde til dine fotos.

1
Brændvidder og deres formål

Lad det være sagt med det samme. Selvfølgelig er det forkert at påstå, at der kan sættes et “beregnet til”-mærkat på objektiver og deres brændvidder. Meget af fotografiets kunst består netop i at være kreativ, og derfor er det selvfølgelig helt op til fotografen, hvordan han eller hun vil fotografere et givent motiv.

Men de forskellige brændvidder har grundlæggende set hver deres styrker og områder, hvor de egner sig ekstra godt. Det kan du blive klogere på her.

Ultravidvinkel & Fish Eye (Fiskeøje) (4.5mm – 15mm)

Ultravidvinkel er de helt små brændvidder, hvor du får meget af scenen med i billedet.

Som udgangspunkt egner ultra-vidvinkel sig godt til:

  • Landskabsbilleder
    • Man får meget af scenariet med, når man skyder med ultravidvinkel, hvilket egner sig godt til store, flotte landskaber.
  • Arkitektur
    • Vidvinkel er perfekt egnet til arkitektur og bygninger. I professionelle sammenhæng vil man ofte bruge vidvinkler med såkaldt tilt-shift, der gør, at man ikke skal kæmpe med styrtende linjer i efterbehandlingen.
  • Interiør
    • Ofte vil man være udfordret af plads, når man fotograferer interiør, og her kan ultravidvinkel hjælpe. Man vil med stor sandsynlighed få styrtende linjer (billedet vælter indad), som kan igen afhjælpes med tilt-shift-objektiv.

Fish eye-objektivet er ekstem-udgaven af vidvinkel, og kan give dig et field of view (fov) på op til 180 grader. Det bruges typisk kun, når man ønsker en lidt karikeret virkelighed. Ingen linjer vil være lige, og genstande tæt på linsen, vil være tydeligt forvrænget.

Fish-eye kan leverer billeder med så stort synsfelt, at billedet bliver rundt.

Vidvinkel (15mm – 35mm)

Vidvinkel-objektiver er velegnet til mange af de samme ting som ultra-vidvinkel. Her vil man blot få lidt mindre med i billedet, og linjerne vil typisk ikke vælte helt så voldsomt.

Man kan så småt begynde at introducere portrætter i total & halvtotal.

Vidvinkel er velegnet til:

  • Landskab
    • Næsten alle brændvidder egner sig til landskaber, men med vidvinklerne får man meget med af scenen, så man kan forevige hele herligheden fra stedet.
  • Arkitektur
    • Vidvinkel op til ca 24mm egner sig også til total-arkitektur. Her vil linjerne ikke vælte så meget som på ultravidvinkel, hvilket er en klar fordel, når det skal rettes op i Photoshop.
  • Reportage og events
    • Reportagefoto i 24-35mm er meget almindeligt og egner sig rigtig godt til naturlige øjeblikke der skal foreviges.
  • Street photography
    • 35mm er en af de mest anvendte til street photography. Det giver god fornemmelse af at “være tilstede”, hvilket er en rigtig god egenskab til netop street.
  • By & cityscapes
    • Lige som landskabsbilleder, er det dejligt at få meget med i billedet, når man fotografere cityscapes.
Med vidvinkel synes baggrunden længere væk, og genstande nær objektivet vil virke større.

Standard/Normalområde (~50mm)

Brændvidder omkring de magiske 50mm på full frame, er meget anvendelige og man vil typisk kunne begynde at være kreativ med de fleste typer fotografi.

  • Reportage
    • Super velegnet til reportagefotografi fordi brændvidden på mange måder minder om det vi ser med øjet. Autentisk.
  • Portræt
    • Mange muligheder for kreative portrætter og vinkler, der gør portrætter spændende.
  • Street photography
    • De fleste street-fotografer vil vælge enten 35mm som nævnt ovenfor eller 50mm’eren. På 50mm kommer man lige dét tættere på, og vil ofte være fordelagtig for den type fotograf, der ikke tør gå så tæt på.

50mm er næsten et must-have for enhver der går op i fotografering. Man får ikke bare god allround-brændvidde, men også mulighed for at fotografere med stor blænde og sløret baggrund. Hvis man gider “zoome med fødderne” er der store, kreative muligheder med en 50mm.

Portræt med 50mm
Portræt med 50mm

Teleobjektiver / telefoto (70mm – 200mm)

Tele er området fra ~70mm og op. Her vil optikken så småt begynde at give compression (dybden i billedet bliver mere komprimeret, så det ser ud til, at forgrund og baggrund er tættere på motivet). Det giver foruden større baggrundsslørring også en god effekt på bl.a. ansigter.

Teleobjektiver er særdeles velegnet til:

  • Sport
    • Til sport vil man ofte stå et stykke væk, hvilket kræver en vis størrelse brændvidde .
  • Portræt
    • Compression i billedet er særdeles attraktiv til portrætter, Brændvidder fra 70-200mm er meget ofte brugt til klassisk portrætfoto.
  • Dyr
    • På lige fod med sport, vil man være på afstand ved fotografering af dyr. Her kommer teleobjektiver til sin ret.
  • Landskab
    • Mange ser store muligheder i landskabsfotografering med tele. Det giver måske ikke det store oversigtbillede, men man kan skabe lækre fotos, hvor styrken ligger i kompositionerne.

Super-tele (300mm+)

Super-tele bruges i situationer, hvor man har brug for at komme tæt på motiver, der befinder sig langt væk. De har oftest kun reel anvendelse udendøre.

Super teleobjektiver velegner sig til:

  • Wildlife
    • Vildt dyreliv i alle afskygninger, hvad enten du befinder dig i danske skove, eller på den afrikanske savanne.
  • Fugle
    • Små motiver fra store afstande kræver stor brændvidde. Supertele er ofte et must for at få brugbare billeder.
  • Koncert
    • Afhængig af ens stil og placering fra scene.
  • Presse/paparazzi
    • Klassiske paparazzi-fotografering kræver store brændvidder.
Baggrunden er silkeblød. Et resultat af den voldsomme komprimering og relativt store blænde.

Makro

Makro-objektiverne kommer med forskellige brændvidder, nærgrænser og forstørrelses-grad, men ens for dem alle er, at de er beregnet til at fotografere små detaljer og motiver. Herunder:

  • Insekter
  • Fauna
  • Små detaljer

Objektiver med store spænd i brændvidder

Nogle objektiver har et stort spænd i brændvidde. Tag eksempelvis Canons 18-200mm, der dækker områder lige fra vidvinkel til telezoom.

De burde jo dække dig helt ind. Og det gør de også… Det store zoom-område er meget praktisk, men den optiske kvalitet falder drastisk, når der er pakket så meget ned i ét objektiv. Du får desværre ikke skarpe, fejlfri billeder med lækre farvekontraster med den slags optik. Måske er pengene bedre brugt på objektiver med knap så stort spænd i brændvidde. Overvej det, hvis du skal handle dine første objektiver.

1 KOMMENTAR

  1. Jeg har netop 18-200 som er omtalt her, og jeg synes det er svært at få billeder der er skarpe i dybden. Det er åbenbart fordi jeg faldt for at det kunne bruges til det meste.

SKRIV EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here