Vi har sikkert alle prøvet det. At ødelægge ellers fine billeder med for mange filtre, effekter eller eller over-redigering. Her er nogle af de mest klassiek fejl, fotografer begår under redigeringen i Photoshop. Kender du dig selv i nogle af dem? 😉
Oversaturering
Radioaktivt græs og grise-rød hud. Det er en helt klassisk begynderfejl, at skrue for meget op for farverne, for at få billeder til at virke mere interessante. Det virker bare næsten aldrig efter hensigten.
Har du svært ved at se, om du har givet den for meget gas, så prøv at lade billedet ligge lidt, og så se på det med friske øjne et par dage senere. Virker farverne lidt voldsomme, så ER de for voldsomme.
Prøv i stedet at “pletmale” med Hue/saturation i form af layermasks. Det giver ofte et langt bedre resultat.
Selective coloring
Selective color fotos (Fotos hvor dele af billedet er sort/hvid og enkelte områder er farvede) er en fase man skal igennem – lidt ligesom at kravle. Men når du først kan gå, giver det ikke meget mening at kravle.
Bevares. Sort/hvid billeder med enkelte farvede genstande, KAN virke rigtig godt – det er bare uhyggelig sjældent, at effekten tilfører noget til billedet.
Spørg dig selv, “Hvad får jeg ud af at fjerne farven på det meste af fotoet?”. Hvis svaret er “fokus på det, der er relevant”, så ligger fejlen i dit fotos komposition. Fokus burde have ligget på det relevante, allerede da du trykkede på udløseren på dit kamera.
Lens flares / Linsebrydning
Linsebrydninger er teknisk set en uønsket effekt, som man forsøger at eliminere, når man fremstiller objektiver.
Derfor giver det heller ikke meget mening, at tilføje effekten til billeder manuelt efter billedet er taget.
Med mindre du laver science fiction, så forsøg at minimer brugen af lens flare.
Sharpening
Skarpe billeder er dejlige, derfor fristes man tit til at give den lidt ekstra. Den ekstra skarphed betyder ofte bare, at billedet kommer til at se unaturligt ud. Samtidig kan for meget skarphed betyde, at der kommer uønskede detaljer i f.eks en persons hud. Lige som med saturation, så forsøg at hold skarpheden nede, og brug det som layermask, der hvor det giver mest mening, f.eks på øjnene.
Sort/hvid med vanvittige kontraster
Kontrast er godt, for meget kontrast er skidt. Det er en helt klassisk fejl, at hvis billedet ikke helt virker som det skal, så kan man prøve sort/hvid og så skrue godt op for kontrasten. Men dybsorte blacks og udbrændte highlights er bare ikke specielt ophidsende.
En god tommelfingerregel er, at hvis billedet ikke fungere i farve, så vil det aldrig fungerer i sort/hvid – heller ikke selvom kontrasten ryger i vejret.
HDR
HDR eller High Dynamic Range er som sådan ikke et problem. Tvært i mod, så betyder det jo blot, at farve eller tone-området bliver udvidet, så der er detaljer både i høj, mellem og lav tonerne. Problemet er, at man hurtigt kan blive revet med, hvilket resulterer i, at 9 ud af 10 HDR-billeder ligner en syg mands malerier mere end fotos.
Skab din egen stil
Slutteligt er det vigtigt at få sagt, at dette indlæg ikke er skrevet i den allermest alvorlige tone…
Hvis du er vild med eksempelvis oversaturerede billeder, så skal du selvfølgelig fortsætte i det spor, og på den måde skille dig ud fra mængden. I fotografering handler det om, at skabe sin egen stil, og den finder man kun ved at eksperimentere.
God weekend.
Hej Kasper
Kunne du tænke dig at kigge ned tl os i Odder Fotoklub for at fortælle om dine oplevelser med fotografi og evt. komme med nogle tip ? 😉
Vi kan jo ikke honorere det store, men et par flasker god rødvin er vel heller ikke at kimse af 😉
Håber at høre fra dig.
M.v.h.
John
Jeg vil gerne takke for tilliden (!), men jeg har svært ved at finde tiden til det, desværre.