Hjem Anmeldelser Pixieset vs Shootproof – Foto-gallerier til levering, salg og udvælgelse af fotos

Pixieset vs Shootproof – Foto-gallerier til levering, salg og udvælgelse af fotos

1
Kundegallerier Shootproof vs Pixieset

Som fotograf vil du på et tidspunkt have behov for at vise, levere og sælge billeder til en kunde. I stedet for at rode med f.eks. Dropbox, Google Drev, er der der udviklet adskillige foto-gallerier, der er særdeles velegnet til netop at sende til kunden ifbm. salg og levering. De har dog hver deres fordele, ulemper, pris og features, og kan derfor være svære at vælge mellem.

I Danmark vil det typisk være et valg mellem Pixieset og Shootproof. De har begge formået at sætte sig tungt på det danske marked.

De to gallerier minder meget om hinanden, men adskiller sig på enkelte punkter. Lad os tage et kig på dem, så du kan blive klogere på, hvilket kundegalleri, du skal vælge.

Pixieset – Elegant, minimalistisk og let

Pixieset har, på trods af sin lave alder, formået at få solidt fodfæste i branchen i hele verden, og har et fast tag i danske fotografer. Det skyldes måske deres elegante og letvægtige interface samt ganske indholdsrige gratis version. Sidstnævnte kan klart anbefales, hvis man vil snuse lidt til et kundegalleri, før man kaster sig ud i det.

Når man opretter et galleri til en kunde, kan man inddele sine billeder i underkategorier, hvilket giver rigtig god mening, når man f.eks. leverer billeder fra et bryllup. Her kan det være afgørende, at billederne ligger overskueligt inddelt, så kunden har bedre overblik.

Gallerierne er nemme at oprette i den minimalistiske backend, og man har et væld af indstillingsmuligheder. Du kan bl.a. kontrollerer hvilke muligheder den pågældende kunde skal have i sit galleri. F.eks. om de skal kunne dele billederne på sociale medier, lave favorit-lister, downloade filer uden beregning, købe print/filer og om billederne skal leveres med vandmærke.

Salg af billeder via Pixiesets kunde-galleri

Hvis du sælger billeder, har du to muligheder:
Du kan enten vælge, at sende ordren direkte til Loxley Colour, som så vil eksekvere den for dig, eller du kan opstille egne prislister og selv sørge for print og forsendelse af ordren. Digitale downloads kan sælges på lige fod som print.

Du kan opsætte betalingsløsningerne Stripe og Paypal på Pixiesets shop, og der tages ingen kommision, hvis du er betalende kunde. Den mindste betalingsversion koster 10 dollars (omkring 65 danske kroner). På gratis versionen vil der opkræves 15% kommision af salgene, men man har intet mindre end 3 Gb data.

Pixieset kan brandes med eget logo og opsættes, så gallerierne ligger på f.eks. galleri.dinhjemmeside.dk – dog ikke med gratisversionen.

Du kan få 250 MB gratis data på Pixieset med dette invitationslink: https://pixieset.com/ref/JXPxngWne1

Shootproof – Godt betalingsflow og lækre features

Shootproof startede tidligere end Pixieset, og har haft flere år til at udvikle features og tilpasse sig deres brugere. Selv om de ligner hinanden på rigtig mange punkter, har Shootproof en række ekstra features i deres backend, hvor de mest afgørende er:

  • Smart faktureringsdel
  • Mulighed for at sende kontrakter til kunden
  • Samarbejde med et hav af foto-laboratorier

Lige som Pixieset er der også mulighed for at inddele sine gallerier i underkategorier. Det giver en god brugeroplevelse.

Shootproofs frontend er fint, og i sær deres checkout er overskuelig og godt integreret. Der kan sælges både print og digitale filer, og hvis man ikke selv ønsker at sørge for ekspedition af ordrene, kan man bruge en af Shootproofs mange print-samarbejdspartnere. De har et væld af aftaler, og også flere EU-baserede muligheder.

For EU-brugere er betalingmulighederne indsnævret til Paypal og Braintree, der desværre er halvpebret.

Shootproof har en begrænset gratis version med plads til 150 billeder. Der tages ikke kommision af salget. (Hverken på gratis eller betalingsversionen)

I administrations-panelet er der udførlig statistik og information, der kan afsløre om kunden har downloadet, købt, favoriseret eller om de overhovedet har set/åbnet galleriet. Det er ret smart, og kan være brugbart i tilfælde, hvor man ikke hører fra sin kunde.

Lige som Pixieset kan Shootproof brandes med egne logoer og lægges på et såkaldt “custom domain”, så det ser ud til at ligge på ens egen server.

Begge foto-gallerier har Lightroom-understøttelse, så du kan bruge et plugin til at uploade billeder til deres servere direkte fra Lightroom. Det kan være anvendeligt, hvis du i forvejen arbejder i det program.

Pixieset vs Shootproof – The good, the bad

Pixieset fordele

  • Minimalistisk og overskueligt administrationspanel
    Pixiesets adminstrationspanel er super brugervenligt, hurtigt og nemt at arbejde i.
  • Prisen
    Pixieset er væsentligt billigere end konkurrenterne. 10 Gb for bare 8 USD om måneden (årlig plan) op til ubegrænset plads for bare 40 USD. Det er en uovertruffen pris.

Shootproof fordele

  • Checkout
    Bestillingsprocessen er overskuelig og fin. Der er et godt overblik over de muligheder man har for bestilling af print.
  • Features
    Hvis man bruger kontrakter, er Shootproofs system til netop dét super anvendelig.

Pixieset ulemper

  • Checkout
    Varekurven dukker f.eks. op i en lille popup, og det kan være svært at få et overblik over ens muligheder.

Shootproof ulempler

  • Prisen
    Hvor de fleste kunde-gallerier kører med et vist antal data, bruger Shootproof antal billeder. Den mindste betalingsversion indeholder max 1500 billeder, og koster 10 USD. Det er i den høje sammenlignet med konkurrenterne.
  • Betalingsmuligheder
    Hvis man ikke ønsker PayPal, har man kun mulighed for Braintree, der er lidt for dyrt. 1,9% + kr. 2,25 pr. ordre. Det løber op! Til sammenligning tager Stripe (som Pixieset samarbejder med) 1,4% + kr. 1,80.

Pengene trækkes med det samme

Et stort minus i begge foto-gallerier er, at du ikke selv kan styre, hvornår pengene bliver trukket fra din kundes kort.

Dét er en udfordring, når der typisk er en vis ekspeditionstid på foto-ordrer, og vi i EU og Skandinavien helst ser, at pengene trækkes når varen sendes.

Der er ingen EU-krav på området, der forhindrer dig i at trække pengene på kortet med det samme, men forbrugerombudsmandens holdning ret klar. Husk derfor UDFØRLIGT at skrive i dine handels- og leveringsbetingelser at pengene hæves straks – og gør i øvrigt hvad du kan, for at informere dine kunder om proceduren.

Gratis data med Pixieset!

Pixiset er min klare favorit på området. Jeg er vild med den minimalistiske stil – både på frontend og backend. Og prisen er ikke til at kimse af.

Hvis dit valg også falder på Pixieset, kan vi begge få 250 MB ekstra, hvis du gør brug af invitationen her:https://pixieset.com/ref/JXPxngWne1/

Andre store kundegallerier

Af andre store, veletablerede kundegallerier kan nævnes Zenfolio, Smugmug og Photoshelter, som dog alle tager en kommision for salg gennem deres platforme. Det vil sige, at man både betaler en fast månedlig pris samt hvert gang, der laves et salg.

Det er lidt en dealbreaker for mit vedkommende, da det bliver for dyrt på den lange bane.


Jeg håber, at du blev klogere med denne lille guide til foto-gallerier. Hvis du har spørgsmål eller erfaringer du vil dele, så skriv dem i kommentarene herunder.

1 KOMMENTAR

  1. Jeg har i forbindelse med artiklen også været i dialog med Cloudspot.io, der er et upcoming proofing-galleri, for at høre om deres muligheder ift. til transaktions-problematikken. (Altså at pengene bliver hævet med det samme).
    Desværre tilbyder de heller ikke en mulighed for at kontrollere hvornår pengene skal trækkes fra kortet.

    ———- Det er ikke særligt udfordrende at tilbyde os ————–
    Teknisk set er det en ret begrænset mængde kode der skal skrives, for at tilbyde muligheden, så det er en skam, at ingen er lydhør.

    Når Cloudspot eller Pixieset f.eks. sender ordrebeløbet videre til Stripe Inc. skal de sende et parameter (sandt eller falsk) for at fortælle Stripe, om pengene skal trækkes med det samme (Såkaldt capture).
    Alle galleri-udbydere synes umiddelbart at sende et “sandt”, så vi ikke selv får muligheden for at capture transaktionen i vores Stripe Dashboard. Det ville kræve én checkbox og ét parameter for at give os valget… Den mindste rettelse – og en kæmpe fordel.

SKRIV EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here