Hjem Tutorials Derfor skal du droppe TFP med karakter af kommercielt arbejde

Derfor skal du droppe TFP med karakter af kommercielt arbejde

0
TFP

En sjælden gang i mellem sker det, at der søges gratis fotoarbejde (eller andre kreative løsninger) til liberalt erhverv i diverse Facebook-grupper. Kommentarsporet fyldes ofte med en skarp, negativ tone overfor efterspørgslen. Kan det have sin berettigelse, at man ikke kan søge gratis (Såkaldt TFP-arbejde) til opgaver af kommerciel karakter?

Kritikken er ofte overvældende, og det er måske slet ikke så mærkeligt. Der er nemlig flere problemstillinger forbundet med gratis fotoarbejde, der på en eller anden måde har et kommercielt twist.

Skatteunddragelse ved kommercielle opgaver på TFP vilkår

Selv om det ikke nødvendigvis giver “arbejdsgiveren” en økonomisk gevinst, at få taget billeder gratis, vil der i rigtig mange tilfælde være tale om skatteunddragelse. Gratis arbejde skal som udgangspunkt beskattes af værdien af den ydelse eller det produkt, der leveres.

Derfor skal du ikke lave såkaldt TFP (Time for print/photos) – altså gratis arbejde – der har den mindste kommercielle karakter. Og hvis du alligevel involverer dig i det, vil det være en fordel at undersøge, om der kan være tale om arbejde der skal beskattes på den ene eller anden måde.

Udkonkurrering og underminering på sigt

“Men det er jo kun mig, og kun en sjælden gang i mellem, at jeg tilbyder gratis arbejde…”, tænker du. Men når mange har dén indstilling, begynder det langsomt at tære på branchen.

Det kan allerede nu mærkes på markedet, at digitale kameraer er hvermandseje, og flere privatpersoner og små virksomheder benytter “Onkel Jørgen” gratis.

Hvis folk spørger dig, om du vil hjælpe dem med billeder, er det fordi de synes dit arbejde er hæderligt. Tag dig betalt for det, eller forsøg i stedet at undgå, at tage brødet ud af munden på dem der lever af faget. Hvis du har behov for at øve dig, så prøv at sted, hvor det ikke er på bekostning af branchen.

Mange kreative brancher bliver snydt

Problemet gælder hele vejen rundt i den kreative branche – fra fotografi til grafisk design og alt derimellem. Eksponering af sit arbejde synes at være den nye gyldne valuta…

Heldigvis har flere mennesker fået øjnene op for, at eksponering og “god omtale” ikke betaler regningerne, og gratis arbejde sjældent kaster andet af sig, end timelangt arbejde foran en skærm. Der er typisk kun én vinder – og det er modtageren af ydelsen. Alle andre bliver snydt på den lange bane – Samfundet, branchen og vigtigst af alt, dig selv.

Hvad synes du om gratis arbejde til f.eks. virksomheder og influencers?

SKRIV EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here