Nye webshops skyder frem hver eneste dag, og konkurrencen bliver større og større. Af den grund er det også blevet ekstra vigtigt at skille sig ud fra mængden med flotte, skarpe og retvisende fotos af produkterne.
Som nystartet webshop-ejer er det bare ikke altid, at pengene er der til en professionel produktfotograf. I stedet vil mange give det et skud selv. Hvis webshoppen så senere skulle vise sig at blive en succes (og selvfølgelig bliver den det), så kan man altid genoverveje mulighederne for, at få taget billederne professionelt.
Vi tager her et kig på, hvordan du selv kan tage bedre produktfotos (eller packshots) af dine produkter. Vi anbefaler et “rigtigt” digitalkamera til formålet, men mobiltelefonen kan bruges i en snæver vending.
Beslut dig for din stil og vær konsistent
Først og fremmest er det vigtigt at beslutte sig for en stil i billederne. Skal det være helt klassiske packshots med hvid baggrund eller skal der være nogle farver eller props (rekvisitter) i billederne?
Når du har besluttet dig, er det en klar fordel at holde fast i den stil, du har lagt. Det ser ikke pænt ud i en kategorivisning, hvis produktbillederne varierer i lysstyrke og/eller baggrundene er forskellige. Så vær konsistent.
Belysning er altafgørende
Typisk vil man bruge store softbokse til belysning af sine packshots. Men hvis du ikke har interesse i at lave en stor investering i fotoudstyr, kan du med fordel nøjes med naturligt lys.
Et nordvendt vindue, hvor solen ikke skinner ind, kan fungerer super godt. Vindueslys er typisk stort, blødt og lækkert og vil komplimenterer produkterne fint. Samtidig vil du få en jævn belysning på baggrunden.
Det er vigtigt at være opmærksom på, hvornår på dagen billederne tages, da lyset varierer i løbet af dagen. Det er svært at få helt ens fra gang til gang, men hvis du gør det til vane at bruge samme spot og tidspunkt hver gang, så når du et godt stykke på vej.
Hvis du ikke har besluttet dig for en mere kreativ stil, så stil dit produkt på en hvid baggrund. Det kan være et stykke hvidt papir eller et lagen. Det vigtigste er at baggrunden skal ligge helt jævnt, da du ellers vil opleve små skygger på baggrunden. Jo bedre du får billedet i optagelsen, jo nemmere og hurtigere bliver det at efterbehandle.
Sørg i øvrigt for at slå blitzen fra på kameraet. Den bidrager ikke med noget godt.
- Brug vindueslys
- Brug en ensartet og jævn baggrund
- Slå blitz fra på kameraet
- Brug det samme foto-spot hver gang
- Stil eventuelt kamera/mobiltelefon på et stativ
- Optag i RAW format (hvis muligt)
Efterbehandling af produktfotos
Efterbehandling er næsten altid nødvendigt for at opnå det resultat, man ønsker. Det mest optimale er selvfølgelig Photoshop, men mobilen kan også bruges. Her kan du bruge Snapseed til de mest almindelige finjusteringer.
Fritlægning vil typisk kræve et vist kendskab til et billedbehandlingsprogram, men billederne kan også sendes til asien, hvor de billigt og effektivt kan klare den del af opgaven. Det koster ikke alverden, og kan faktisk hurtigt betale sig, hvis din tid er knap.
Føler du at opgaven bliver stor at klare selv, eller vil du bare være sikker på et professionelt resultat, kan du overveje at bruge en produktfotograf, som sikrer dig gode og ensartede billeder til din webshop hver gang. Vi kan anbefale triggerhappy.dk der har specialiseret sig i netop packshots og produktfoto.
En lille investering gør arbejdet lettere
Du behøver ikke nødvendigvis store lamper og fotoborde, for at gøre processen nemmere. En hurtig og relativt billig løsning, er et købe et oplyst fototelt / fotoboks, som sikrer dig rimeligt ensartede packshots hver gang. Du er stadig ikke helt fri for efterbehandlingen, men du kan trods alt selv bestemme hvornår på dagen, produkterne skal fotograferes.
Har du gode fif eller erfaringer med fotografering af billeder til webshop, så del dem gerne i kommentarene.